KRAP - Kognitiv, Resourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik
Forkortelsen KRAP er et socialpædagogisk koncept, som indeholder det bedste af det, der virker.
Det understøtter den daglige undervisning, socialt som fagligt.
Peter Storgaard og Lene Metner har udviklet KRAP-konceptet.
De undervisningsmæssige tiltag og den pædagogiske indsats tager således udgangspunkt i disse ressourcer.
Vi retter således vores indsats mod det, der virker og får lettere øje på det, der lykkes.
Som grundlag herfor sørger vi for at skabe kontaktmuligheder og tryghed i gruppen.
Vi sørger for at struktur, forudsigelighed og trygge rammer indgår som en naturlig del i barnets hverdag.
I en ” god tone” sætter vi ord på, det vi tænker og gør, ligesom vi med empati sætter grænser, der hvor det er nødvendigt.
Anerkendelse
For os betyder anerkendelse:
- Retten til at blive set og hørt.
- At blive set og hørt som den unikke person, man er.
- At blive taget alvorligt som menneske.
Personalet har en anerkende pædagogisk tilgang.
Det er vigtigt, at eleverne bliver taget alvorligt som mennesker, bliver mødt som ligeværdige og oplever at være ok, blot fordi, at de er dem selv.
Rummelighed
- Hos os er der plads til forskelligheder.
- Dét har vi fokus på, og vi leverer i den forbindelse en indsats i dagligdagen, hvor differentiering prioriteres højt.
- Alle forsøger at gøre deres bedste, og når den enkeltes bud ikke er godt nok, så har de professionelle en opgave med at forstå barnets udspil.
Vi ser udfordringer i at arbejde ud fra den opfattelse, at et hvert barn er unikt.
I hverdagen er det vigtigt at have fokus på, hvad det enkelte barn indeholder og har mulighed for at udvikle.
På Hjortholmskolen er erfaringen, at der med udgangspunkt i barnets potentiale og interesser, sker positiv udvikling.
I arbejdet med eleverne fokuseres der på at skabe et miljø, hvori humor og engagement bliver naturlige elementer.
Vi mener, at godt humør, positiv kontakt og glade voksne er med til at skabe de bedste betingelser for tryghed, nærvær og udvikling.
Sidst opdateret
24.11.2021
Ansvarlig redaktør