Om Hjortholmskolen

Hjortholmskolen består af 2 separate skole- og fritidstilbud; A-afdelingen og A-huset.

Hjortholmskolen – A-afdelingen

Skole og fritidstilbud til normaltbegavede børn med særlige behov inden for autisme, ADHD og beslægtede diagnoser.

Er barnet væsentligt udfordret i forhold til kontakt, kommunikation, forestillingsevne og leg, social og emotionel kompetence, hyperaktivitet, impulsivitet, opmærksomhedsforstyrrelser, så kan vi tilbyde et undervisnings-/fritidsmiljø fra 0-10. klassetrin.

A-afdelingen:

• Tager udgangspunkt i KRAP og TEACCH,
  • Fører til Folkeskolens afsluttende prøver i alle fag.
  • Har erfaring og succes med at skabe positive relationer og venskaber.
  • Arbejder i små tværfaglige team med individuelt tilrettelagt undervisning.
  • Tilbyder et lille, anerkendende, trygt miljø med fokus på det hele menneske.
  • Anvender f.eks. Marte Meo, sociale historier og lignende.
  • Arbejder kognitivt, relationsbåren og ressourcefokuseret, så den enkelte rustes til at komme videre med uddannelse og livet

Hjortholmskolen - A-huset

Skole og fritidstilbud til psykisk udviklingshæmmede børn inden for autisme, ADHD og beslægtede diagnoser. Er barnet udfordret inden for ovenstående felt, så tilbyder vi et skole- og fritidstilbud hvor:

• Undervisningsbegrebet er bredt
  • Der arbejdes med barnet i respekt for autismens kultur, særlige interesseområder, særpræg
  • Der er fokus på barnets ressourcer
  • Pædagogikken /undervisningen bygger på individualisering, involvering, struktur, forudsigelighed, relationer og tryghed.
  • Der i den daglige kommunikation anvendes tegn til tale, PECS, Marte Meo, sociale historier, billedkommunikationsredskaber osv.
  • Der tages udgangspunkt i TEACCH og KRAP

Sidst opdateret